انواع لوگو

 
انواع لوگو چیست و چرا باید از آن اطلاع داشته باشیم؟

از انواع سبک طراحی لوگو در کجا استفاده می شود؟ اگر یک طراح لوگو به ما پیشنهاد یک نوع خاص از لوگو را داد، چگونه متوجه منظور آن شویم و سوالاتی از این قبیل که اگر با انواع لوگو آشنا نباشید، نمی توانید به آنها پاسخ دهید.

طراحی لوگو یک مبحث مهم در خلق یک برند می باشد که 50 درصد از کار برندینگ و یا خلق برند را تشکیل می دهد. همه ما هر روزه با تعداد زیادی لوگو و آرم سر و کار داریم که بعضا نیز خودآگاه و ناخودآگاه با بعضی از آنها ارتباط برقرار می کنیم.

لوگو ها به صورت کلی در راستای افزایش درآمد یک برند یا کسب و کار طراحی می شوند. به گونه ای که لوگو بتواند در عین سادگی ارتباط مناسب را با مخاطبان آن کسب و کار ایجاد کند و پیام ها، اهداف و ارزشهای آن برند یا کسب و کار را به آنها انتقال دهد. اما همه این لوگوهای موجود در اطراف ما برپایه یک استاندارد مشخص طراحی می شوند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو آشنا کنیم.

 
  • لوگو تصویری
  • لوگو نوشتاری
  • لوگو مونوگرام
  • لوگو ترکیبی
  • لوگو انتزاعی
  • لوگو مینیمال
 
 
لوگو تصویری

علائم تصویری، سمبل، آیکون، پیکتوگرام یا Pictorial mark ها عمدتا بر پایه یک تصویر گرافیکی طراحی می شوند.

سبکی که بیشتر شامل آیکون ها و یا شمایل گرافیکی است. این نوع لوگو ها انتخاب های بیشتری را در طراحی به کارفرما و طراح در جهت مفهوم سازی و زیباسازی لوگو می دهد. همواره تصاویر ابتدایی ترین و سریع ترین راه انتقال مفهوم از گذشته دور تا امروز بوده اند. پس تاثیر و ماندگاری لوگو تصویری بر روی ذهن مخاطب امری بدیهی و مسلم است.

به طور کلی این لوگو بوسیله اشکال، آیکون ها، طرح ها و رنگ های مختلف طراحی می شود که یک نماد بصری را برای کسب و کار شما خلق می کند. این نوع لوگو بسیار مناسب شرکت هایی است که می خواهند تصویری ماندگار از کسب و کار خود را روی ذهن مخاطب به یادگار بگذارند.

طراحی این نوع آرم آن هم به ساده ترین صورت و با مفهوم بالا، کار مشکلی در بین طراحان است که نیازمند دانشی جامع در زمینه های مختلف طراحی برای طراح است. لوگو های تصویری جزو رایج ترین لوگوهای موجود در دنیا هستند که به عنوان مثال می توان از لوگو شرکت های بنز و اپل به عنوان لوگوهای طراحی شده در سبک تصویری نام برد.

لوگو نوشتاری

نام نوشتاری، تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نوعی از لوگو است که شباهت زیادی با مونوگرام دارد.

این لوگو عمدتا بر پایه فونت ها طراحی می شود اما بسیاری نیز آن را به صورت دستی و دور از چارچوب فونت های آماده طراحی می کنند که این روش امروزه مخصوصا در کشورمان ایران بسیار رونق یافته است.

در طراحی لوگو تایپوگرافی، عمدتا تمرکز طراح بر روی نام کامل تجاری یک شرکت است. مبحث مهمی که در این سبک لازم به ذکر است، این است که طراح باید برای پیاده سازی این طرح به خوبی بر مسائل آناتومی حروف و بحث پیوستگی در طراحی لوگو مسلط باشد و حتی کالیگرافی مسلط باشد تا بتواند با یک هارمونی و هماهنگی درست و منسجم، لوگو را طراحی کند.

این سبک از لوگو برای شرکت هایی که دارای نام مختصر خاص و متفاوت هستند بسیار مطلوب و قابل استفاده است. شما روزانه با بسیاری از لوگو تایپ ها مواجه بوده و در ارتباط هستید، بنابراین می توان مثال های بسیاری از لوگوهای معروف مانند کوکاکولا، گوگل و… را برای طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی زد.

لوگو مونوگرام

علائم اختصاری، مونوگرام یا Letter mark لوگویی است که بر پایه تایپوگرافی طراحی می شود.

مونوگرام معمولا می تواند شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا خلاصه حروف اسم تجاری یک شرکت باشد که به صورت یک علامت اختصاری طراحی می شود. اصل سادگی در طراحی لوگو مونوگرام، بسیار بسیار مهم و قابل توجه است.

لوگو هایی که به صورت مونوگرام طراحی می شوند اکثرا لوگوهایی خلاقانه هستند. دلیل این موضوع نیز ذاتا در خود مونوگرام بصورت بدیهی وجود دارد، به این شکل که لوگوهای مونوگرام همواره دست بازی را به طراح لوگو بکارگیری عنصر خلاقیت می دهد. هیولت پاکارد (HP)، جنرال الکتریک، IBM، ناسا و مک دونالد نمونه لوگوهایی هستند که در سبک مونوگرام طراحی شده اند.

لوگو ترکیبی

لوگوی ترکیبی (Combination Logo) یا لوگوی تصویری متنی یکی از انواع لوگو بوده و متشکل از یک کلمه یا نشانه و یا لوگوی تصویری است. در طراحی لوگو حرفه ای، تصویر و متن می توانند برای خلق یک لوگوی ترکیبی با یکدیگر ادغام شوند.

از آنجایی که در لوگوی ترکیبی یک نام با تصویر توأم است، پس می توان گفت این نوع لوگو یک انتخاب همه کاره و تطبیق پذیر بوده و با همکاری متن و تصویر بازاریابی برند شما را تقویت می کنند.
افراد با دیدن لوگوی ترکیبی شما و مشاهده همزمان نام و تصویر در لوگو ارتباط سریع تر و بهتری با برندینگ شما برقرار می کنند. از آنجایی که ترکیب یک نماد و متن با یکدیگر تصویری متمایز و منحصربفرد خلق می کنند پس این لوگوها نسبت به یک لوگوی تصویری مفاهیم را بهتر و صریح تر منتقل می سازند.

لوگو انتزاعی

در طراحی لوگو انتزاعی از تصاویر مفهومی و نمادهای گرافیکی خاصی استفاده می شود که معمولا ما به ازای خارجی ندارند و برگرفته از خلاقیت و حس هنری طراحان و ایده پردازان آن است.

اگرچه در ساخت این لوگو ها نیز از تصاویر گرافیکی استفاده می شود، اما گاهی فهمیدن مفهوم تصویر و یا دلیل انتخاب آن، برای مخاطب عام دشوار و یا غیر ممکن است.

به عنوان نمونه، لوگو مرسدس بنز و یا پپسی در دسته لوگو های انتزاعی قرار می گیرند.

لوگو مینیمال

لوگو مینیمال یکی از انواع سبک‌های لوگو و یک رویکرد طراحی است که با استفاده از عناصر موجود، سادگی را به حداکثر می‌رساند و از فضا استفاده می‌کند. طراح در این نوع از لوگو با حداقل عناصر، اشکالی ساده و حتی تک‌رنگ مفهوم مورد نظر برند را به مخاطب می‌رساند.

در این نوع از لوگو جایی برای عناصر پیچیده و اضافی وجود ندارد. مغز انسان به طور معمول این سبک از طراحی را دوست دارد، چراکه پردازش و یادآوری آن بسیار آسان است. در یک لوگوی مینیمال، مغز به جای صرف انرژی برای رمزگشایی تصاویر پیچیده یک راست بر سر اصل مطلب می‌رود و مفهوم مورد نظر برند را بدون گزافه‌گویی درک می‌کند

لوگوی HONEY (عسل) و لوگوی FOOT (پا) از جمله طراحی های مینیمال هستند

faseleh
faseleh